10 smrtelných mýtů o jídle

10 smrtelných mýtů o jídle

Následující text je přepisem videa:

10 smrtelných mýtů o jídle

Autorem informací je doktor Neal Barnard, zakladatel amerického Výboru lékařů pro zodpovědnou medicínu (PCRM).

 

Všichni máme nějaké představy o jídle. Někdy nás naše nápady dovedou ke správným, lepším volbám, ale někdy nás naše představy dovedou k volbám špatným. Dneska si s vámi chci povídat o smrtelných mýtech o jídle.

Mýt číslo 1 – Můžeš čekat se změnou diety

Víte, mnoho lidí si představuje, že může jíst jakkoliv nezdravě a v přemíře dokud jsou mladí, a že svoji dietu začnou vylepšovat, až se u nich objeví problémy se srdcem nebo jiné problémy.

No. Často, prvním znakem nemoci srdce, je infarkt. Špatné výživové zvyky mohou vést zároveň k rakovině, nebo k mrtvici a to jsou všechno nemoci, které se objeví bez předchozího varování. Takže doba, kdy je vhodné změnit výživové zvyky, není někde za 20 let od teď. Je to právě teď.

Co to znamená? Jídlo, na které bychom měli klást důraz, je ve 4 kategoriích. Je to ovoce, zelenina, luštěniny a celozrnné potraviny. Čím více jsou ty potraviny v naší rutině, tím lépe se nám povede.

 

Mýt č. 2 – Spousta lidí říká: Cvičení zastane roli zdravé výživy

Víte co tím myslím – lidé říkají – „nejím zrovna zdravě, ale pak to dokážu spálit.“ No. Cvičení spálí mnohem méně kalorií, než kolik si dokážete představit. Abyste si to ověřili, běžte do posilovny, naskočte na běžecký pás, utíkejte rychle jednu míli (1,6 km), utřete si obočí a zmáčkněte to tlačítko, které vám řekne, kolik kalorií jste spálili. Je to necelých 100 kalorií na míli – to je méně než polovina kalorií v běžné láhvi s limonádou. Takže cvičení je zdravé, ale není náhradou pro zdravou výživu – pokud chcete zhubnout.

 

Mýt č. 3 – Z cukrů se tloustne a nízko-sacharidové diety jsou zdravé

Je zde tolik lidí, kteří to říkají: „Chci zhubnout, tak se vyhýbám chlebu a bramborám a rýži a těstovinám – vyhýbám se cukrům.“

Zde je pravda – cukry, ať jsou odkudkoliv, mají pouze 4 kalorie na gram, ale tuk má 9 kalorií na gram. Takže když porovnávám chleba, tak ten má 4 kalorie na gram, ale jakýkoliv tuk, ať už kuřecí, hovězí nebo olivový olej, tak ten má 9 kalorií na každý gram.

Lidé v Číně, v Japonsku a v jiných asijských zemích , kde se jí obrovské množství rýže a nudlí a jiných sacharidových potravin, jsou ti nejhubenější lidé na naší planetě a pouze když západní chutě přinesou maso a mléčné produkty a jiná tučná jídla, tak problémy s váhou začnou být problémem.

Takže, nechytejte se toho nápadu „jíst nízko-sacharidově.“ Povede vás špatným směrem.

 

Mýt č. 4 – Mléko nás chrání před zlomeninami kostí

No můžete si to myslet, protože mléko má vápník, že? Ale studie ukazují, že děti, které pijí mléko, nemají o nic lepší sílu kostí, než děti, které pijí žádné nebo málo mléka. A na Harwardu, v Nurses Health Study, sledovali skupinu žen po dobu 18 let a zjistili, že ty, co pijí mléko, nemají žádnou ochranu pro své kosti. Takže ať už se bavíme o dětech nebo o starších lidech, mléko tě nebude chránit před zlomeninami kostí.

Neberte mě špatně – potřebujeme vápník, ale ten můžeme dostat z listových potravin nebo z luštěnin. Zároveň potřebujeme sluneční světlo, díky kterému máme v těle vitamin D, který nám pomůže vstřebávat vápník, a potřebujeme cvičit, což dává našim kostem důvod, aby existovaly.

Nepřipojte se však k tomu mýtu, že mléko chrání vaše kosti.

 

Mýt č. 5 – Potřebujeme červené maso, abychom měli železo

Všichni jsme v tom vyrostli. Víte, o čem mluvím.

Pravdou je, že železo je obsaženo v nejrůznějších druzích potravin, včetně těch zdravých, jako je zelená listová zelenina a luštěniny. V těchto potravinách z rostlin je železo ve speciální formě, které se říká „nehemová“ forma železa. Má to skutečnou výhodu – železo v těchto jídlech je lépe vstřebatelné, pokud máte železa v těle málo a je méně vstřebatelné, pokud máte železa v těle již dost.

Maso obsahuje formu železa, které se říká „hemové“ a to se vstřebává do těla i pokud ho již máte hodně – a to není dobře. Pokud jste na masové dietě, můžete skončit s příliš mnoho železem.

Ne, nepotřebujete červené maso, můžete železo získat z listové zeleniny, z luštěnin… ve formě, které vaše tělo může doopravdy použít.

 

Mýt č. 6 – Potřebujete zvířecí produkty kvůli bílkovinám

Stále slýchávám lidi říkat – pokud někdo nejí maso, tak kde získává své bílkoviny?

No, ve skutečnosti je zde spousta bílkovin v luštěninách, listové zelenině a i v normální zelenině. Brokolice se moc nechlubí, ale její kalorie jsou tvořeny z 30% z bílkovin. Takže pokud zahrnete zeleninu a celozrnné potraviny a luštěniny do své každodenní výživové rutiny, dostanete všechny bílkoviny, které potřebujete bez nutnosti jakýchkoliv speciálních kombinací.

Záleží na tom, jak je jídlo připraveno? Jestli je vařeno, dušeno nebo smaženo? No, obsah vitaminu je většinou vyšší u jídel, které jsou lehce vařeny (na páře například) v porovnání s jídly, které jsou převařené. Ale co se bílkovin týče, způsob úpravy má většinou velice malý efekt.

Nepotřebujeme zvířecí produkty, dostaneme bílkoviny z listových jídel, z celozrnných potravin a z luštěnin.

 

Mýt č. 7 – Kuře je zdravější než hovězí

Tolik lidí to říká, ale zde jsou reálná čísla.

Nejlibovější hovězí je okolo 29% tuk. Nejlibovější kuře je okolo 23% tuk. To není zase takový rozdíl. Pro porovnání – luštěniny, ovoce, zelenina, jsou většinou pod 10% tuky a zároveň jsou to potraviny bez cholesterolu.

Kuře je obzvláště bohaté na nemoci-působící bakterie. Slyšeli jste o salmonele a jiných? Proto obal na kuřeti říká, abychom ho důkladně provařili. Abych vám řekl pravdu – nejlépe uděláte, pokud vynechte kuře ze svého nákupního seznamu úplně.

Spousta lidí si představuje, že kuře je zdravá potravina. Američani však jedí milion kuřat každou hodinu a jsou v nejhorším stavu, co kdy byli. Kuře nepotřebujete.

 

Mýt č. 8 – Z lososa se hubne. Ryby mají dobrý tuk

Víte, ryby mají dobrý tuk, kterému se říká omega-3 mastné kyseliny, ale ten tvoří pouze 15-30% tuku z ryby. Zbývajících 70-80% tuku není omega 3. Je to směsice nasycených a jiných druhů tuků, které nepotřebujete. A pamatujte, každý druh tuku má 9 kalorií na gram.

Losos z Atlantiku má okolo 40% tuku. Jiný druh lososu má okolo 50% gramů tuku. Tato ryba je tedy opravdu bohatá na kalorie, které vám mohou zvětšit objem pasu. Když vídám lidi, kteří jedí hodně lososů, tak velice často mají problém s váhou. Z lososa se nehubne, oceány jsou současnou stokou lidstva a jídlo, které z nich pochází, má velice vysoký obsah silných toxinů.

Dobré tuky lze získat jinde, v potravinách jako jsou ořechy, lněná nebo dýňová semínka, listová zelenina a další.

 

Mýt č. 9 – Sklenice vína každý den je pro tebe dobrá

No, ve skutečnosti je víno dvojsečnou zbraní. Lidé, kteří pijí sklenici vína denně, vypadají, že mají méně infarktu a trochu menší riziko Alzheimera v porovnání s těmi, co denně pijí čaj. Ale i jeden nápoj, pokud je to každý den, navyšuje riziko rakoviny prsu u žen. Takže pokud pijete, dělejte to příležitostně a ve skromnosti.

 

Mýt č. 10 – Všeho s mírou

Tohle slýcháváte od lidí, že? Ten nápad však platí pouze na zdravé věci.

Očividně, nedoporučujeme kouření s mírou, nebo heroin s mírou. Stejně tak nedoporučujeme ani nezdravé potraviny s mírou.

Tohle může dávat smysl – dítě může rádo hrát na housle, ale po 6 hodinách cvičení je dobré jít třeba na procházku nebo udělat domácí úkoly. Stejně tak můžete mít rádi brokolici, ale nechcete ji mít každý den a pořád. Zde platí „všeho s mírou.“

Skupina lidí, kteří jedí s mírou potraviny jako je maso, nebo jiné cholesterol obsahující potraviny, mají obecně horší zdraví, než lidé, kteří tyto potraviny nejedí vůbec. Takže – všeho s mírou? Ano, pokud se to týká zdravých potravin. Ale pokud je něco špatné pro vaše zdraví – vynechejte to naprosto.

 

Závěr

Takže tady to máte – toto jsou smrtelné mýty o jídle. Doufám, že jste je shledali prospěšné a že budete schopni udělat správné volby pro sebe a pro svoji rodinu, které povedou k tomu nejlepšímu zdraví.

2 comments

  1. Jak vyléčit cukrovku? Moderní poznatky říkají, že tuto nemoc působí zejména tuk. - ZACITZIVOT.CZ 20 Srpen, 2017 at 13:00 Odpovědět

    […] Zde jsou moderní poznatky získané pozorováním vnitřku buňky. S tím přichází i nové řešení problému, které konečně řečí jeho příčinu, tuk v buňkách, který v naší kultuře pochází nejčastěji z živočišných produktů. Tento tuk následně brání normální funkci našeho těla, chemii která je zapotřebná k tomu, aby byl náš krevní cukr v normálu. I zdánlivě libové maso má veliký podíl tuku, viz 10 smrtelných mýtů o jídle. […]

Zanechte odpověď